NEPÁL. Krajina, ktorá ponúka oveľa viac než len hory a sneh.

Po úspešnom výstupe na Kilimandžáro v 2017 sme sa s otcom rozhodli tento rok zmeniť kontinent a skúsiť Himaláje. Výstup do base kempu Mardi Himal bol naším hlavným bodom, avšak okrem turistiky sme sa v Nepále naozaj nezastavili.

Uličky Káthmandu vedia byť neskutočne dekoračne zladené.
Uličky Káthmandu vedia byť neskutočne dekoračne zladené. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

V tomto článku by som vám rád priblížil čo všetko sme v Nepále zažili okrem samotnej turistiky. Ak ťa zaujíma náš výstup do base kempu Mardi Himal čítaj tu: Mardi Himal base kemp trek 2018

Hneď na úvod by som rád upozornil na fakt, že Nepál sa nerovná iba hory a sneh. Tiež som si myslel, že každého turistu, ktorého v Nepále stretneme bude mať obuté turistické topánky a merino tričko. Pravdu som mal tak z polovice pretože podľa mňa odhadom práve polovica ľudí navštívi krajinu nie práve kvôli turistike. Nepál je krajina neobmedzených možností a mimo turistických aktivít je tu nespočítateľne veľa.

Namestie Durbar jedna z dominánt Káthmandu
Namestie Durbar jedna z dominánt Káthmandu (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Naša cesta začala asi ako u každého turistu, ktorý príde do Nepálu lietadlom a to v hlavnom meste Káthmandu, ktoré by som najlepšie asi prirovnal k motokrosu. Strašne veľa prachu a hluku. Nespevnené ulice, na ktorých v organizovanom chaose prúdia tisícky motoriek, áut a ľudí. Spoločne s Palim (mojím otcom) sme po krátkom čase v Káthmandu skonštatovali, že to nie je miesto pre nás a našťastie už hneď na druhý deň sme mali zakúpené letenky do Pokhary.

Takmer všetky ulice mesta boli riadne preplnené a plné obchodíkov.
Takmer všetky ulice mesta boli riadne preplnené a plné obchodíkov. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

To čo v lietadle trvá iba 25 minút a stojí cca. 200 € na osobu môžeš mať síce o takmer 190 € lacnejšie avšak autobusom to môže trvať až 9 hodín. Aj vďaka referencií od jednej austrálskej rodinky, ktorá cestu autobusom absolvovala, definitívne odporúčam lietadlo. Len si predstavte, že počas tej cesty busom kde celý čas sedeli, típkovi telefón ukázal, že spravil 12.000 krokov. Po diaľnici veru nepôjdete... Nie je to zas až niečo také čo by sa vydržať nedalo a kto má dosť času tak na preprave medzi dvoma najväčšími nepálskymi mestami vie pekne ušetriť.

V Pokhare sme neboli ani pol hodinku a už som si útek z prašnej Kathmandskej džungle nevedel vynachváliť. Zrazu sme sa ocitli v kľudnom malom mestečku na okraji jazera Phewa. Ubytovanie je v Nepále veľmi, veľmi lacné a bežná dvojlôžková izba vás vyjde na 15 max. 20 € aj s raňajkami. Všetky hotely v ktorých sme spali mali skvelý personál vždy ochotný pomôcť a poradiť. Človek sa v Nepále od prvého momentu cíti veľmi bezpečne a šťastne. Za celý trip som nestretol jedného nahnevaného človeka.

Dych vyrážajúce jazero Phewa v Pokhare.
Dych vyrážajúce jazero Phewa v Pokhare. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Náš prvý deň, resp. poobedie v Pokhare sme strávili vybavovaním povolení, balením a spoznávaním lokálnych barov pri prekrásnom jazere Phewa. Po návrate z treku sme mali v Pokhare na voľnočasové aktivity ešte celé 4 dni. Rozhodnutie zostať až do takmer samotného záveru nášho tripu v Pokhare bolo veľmi dobré. Na hlavnej turistickej promenáde v meste na vás číha doslova z každého obchodu akýsi leták alebo pútač na rôzne aktivity. Pokhara je naozaj rajom pre zážitkový turizmus a Mekkou pre adrenalínových nadšencov.

Krásne a hlavne dlhé visuté mosty popri Pokhare
Krásne a hlavne dlhé visuté mosty popri Pokhare (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Náš prvý voľný deň sme začali požičaním bicyklov. Samotné mesto je krásne ale chceli sme pochodiť aj miesta mimo centrum. Prvý krát sme si požičali normálne bicykle a odbehli pár km na koniec jazera Phewa aby sme si v spoločnosti býkov, páriacich sa vážok a navlhnutej zeme poobzerali mesto aj z inej perspektívy. Druhý krát sme sa však už rozhodli pre elektro bicykle a v tých horúčavách to bol oveľa lepší nápad.

Dôkaz, že ľudia sú tu naozaj milí a vďační za všetko čo majú. Rodinka griluje a predáva svoje pochúťky okoloisúcim popri promenáde pri jazere Phewa. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Počas nášho pátrania po nami stále neobjavených kútoch Pokhary sme sa dostali do malého lokálneho baru. Oni tu všetci totiž to majú obchodíky a každý človek niečo predáva. Úsmevy domácich sú neodmysliteľnou súčasťou každého očného kontaktu. Ľudia tu vyzerajú a podľa mňa aj naozaj sú veľmi šťastní a milí. Na Juhovýchodnom okraji mesta sme objavili dva krásne a naozaj veľmi dlhé visuté mosty. Pre našinca niečo veľmi zriedkavé avšak domáci bezproblémovo po nich jazdili aj na motorkách. Viem si predstaviť viacero z mojich známych, ktorý by na ten most ani nevstúpili.

Ďalší mega dlhý visutý most na okraji Pokhrari.
Ďalší mega dlhý visutý most na okraji Pokhrari. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Elektrobajk sme zároveň využili aj na výstup na „World Peace Pagoda“, ktorá sa týči nad mestom a podobne ako samotné jazero Phewa je jeho dominantou. Aj keď sme síce mali elektrobajky, tak sme sa pri vyše 30 stupňových teplotách riadne zapotili. Neviem si predstaviť ako sa cítili tí Nepálci, ktorí sa vybrali hore peši v rifliach a košeli s dlhým rukávom. Hlavne že mali dáždnik proti slnku. Výhľad z priľahlých barov ale aj samotnej pagody je úžasný. Keď vám vyjde počasie môžete pozorovať dych vyrážajúce pohľady na mestečko a jeho jazero a na zasnežené pohoria Annapurny.

Miestny nám veľmi odporúčali ísť pozrieť do Rupakot rezortu vzdialeného asi 27 km od Pokhary odkiaľ vraj majú byť najkrajšie západy slnka a najkrajšie výhľady na pohoria Anapúrn. Zároveň už po ceste môžete navštíviť aj jazero Begas Tal.

Miestni predavači na promenáde vedľa jazera Phewa.
Miestni predavači na promenáde vedľa jazera Phewa. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Pokhara má pri jazere Phewa promenádu s neskutočnou nočnou atmosférou. Túto promenádu počas fotogenických západoch slnka lemujú miestny gril majstri a nezastaviť sa na nejaké grilované mäsko na špajdli by bol veru hriech. Ešte viac ako kadejakých predavačov grilovaného mäsa a kukurice je na miestnej promenáde barov a reštaurácií.

Atmosféra v meste bola každý večer naozaj skvelá. Jediná nevýhoda Nepálu bola naozaj privysoká cena piva. Veď len na porovnanie sme ešte počas nášho treku zaplatili za noc pre dvoch na horskej chate menej ako za plechovku piva. Je síce drahšie, málokde nájdete čapované, ale je naozaj veľmi dobré. Nás najobľúbenejší „Nepal Ice“ mal dokonca až 7 % alkoholu. Everest je síce najvyššia hora ale v pivnom biznise má „iba“ slabých 5%.

Na návšteve v miestnom holičstve a zároveň masážnom salóne.
Na návšteve v miestnom holičstve a zároveň masážnom salóne. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Keďže v Nepále ľudia veľmi dbajú o svoje účesy tak sme ani my s Palim nemohli vynechať návštevu miestneho holičstva. Strihanie až také lacné nebolo ale zato masáž krku a hlavy stála zato aj keď bola ešte drahšia než na Slovensku. Medzi ďalšiu aktivitu, ktorej sa chcete či nechcete nevyhnete je nakupovanie. Všade sú obchody s turistickým oblečením a iba tu v Nepále kúpite páperku „The North Face“ za 15 dolárov. Úplný originál to asi nebude ale nevyzeralo to vôbec zle. Jediná zvláštnosť bola, že Nepálci na všetky druhy turistického oblečenia dávajú zjavne s veľkým nadšením nášivky „Gore-tex“ aj keď pritom niektorý ani netušia čo to vlastne znamená. Okrem turistického oblečenia natrafíte hlavne na kašmírové šály, oblečenie z konope vyrobené v Nepále, masážne salóny a neodmysliteľné obchodíky so všetkými možnými suvenírmi.

Pristátie helikoptéry vo veľkom štýle v base kempe Annapurny.
Pristátie helikoptéry vo veľkom štýle v base kempe Annapurny. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Ja som sa však zatúlal do turistickej agentúry kde sa predávali výlety helikoptérou do Annapurna base kempu. Cena 300 € nie je najmenej ale keďže sme nemali už dostatok času tam vystúpiť po svojich a vlastne sme ani nechceli pretože tam chodí strašne veľa ľudí, rozhodli sme sa vyskúšať let helikoptérou priamo do base kempu Annapurni. Áno, znie to trošku snobsky ale verte mi, že tých 300 Euro nebudete banovať a ten výlet za to stáť bude. Nemali sme totižto veľa času a príležitosť vidieť Annapurnu tak zblízka sa nenaskytá každý deň.

Pohľad na majestátnu Annapurnu I. s nadmorskou výškou 8.091 m.n.m. Zdala sa byť takmer na dosah... (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Našťastie pre nás sme si vybrali najkrajší deň z celého týždňa a konečne sme už od rána mohli aj my pozorovať krásu vrcholov Machapuchre a Annapurny South, ktoré sú z Pokhary viditeľné. Počasie na horách býva zväčša najlepšie ráno a tak sme sa rozhodli pre prvý ranný let o 6:30. Mali sme síce meškanie ale o 7 hodine rannej sme už boli nasačkovaní v 8-miestnej modernej helikoptére a 15 minútový let sa mohol začať. Bol to neopísateľný zážitok preletieť presne ponad hrebene po ktorých sme spolu s Palim ešte pred pár dňami tvrdo makali v smere nahor a dolu. Zážitok zo samotnej helikoptéry bol pre mňa taktiež niečo nové a určite to všetkým môžem len odporučiť.

Panoráma okolo Annapurna base kempu
Panoráma okolo Annapurna base kempu (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Je až neuveriteľné, že iba po 15tich minútach letu sme sa zrazu ocitli v nadmorskej výške 4.130 metrov nad morov. To čo človeku trvá niekoľko dní driny, zvládne vyspelá technika za pár minút. Po pristátí máte pol hodinku pre seba, ktorú nikto nestrávi inak než fotením natáčaním a nasávaním neskutočnej atmosféry, ktorej sa vám v Annapurna base kempe dostane.

Mali sme naozaj šťastie a počasie ani nemohlo byť lepšie. Pre istotu som si zbalil bundu, čapicu aj rukavice, ale o 7:30 ráno sme sa aj vďaka veľmi silnému slnku cítili ako v rozprávke. Len ťažko by som hľadal lepší 360 stupňový pohlaď než ten, ktorý sa nám tu naskytol.

Base kemp Annapurna a v pozadí jeho hlavný aktér Annapurna I.
Base kemp Annapurna a v pozadí jeho hlavný aktér Annapurna I. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Po polhodinke nadišiel čas sa vrátiť a cesta nazad bola ešte impozantnejšia nakoľko slnko už krásne osvecovalo okolité pohoria. Ani sme sa nenazdali a o 8 hodine ráno sme boli už aj naspäť a mali sme ešte celý deň pred sebou.

Ako som už spomínal Pokhara je hlavným mestom adrenalínu a zažiť tu môžete naozaj všeličo. Okrem iného aj rafting na divokých a studených vodách rieky Seti. Keďže sme v Nepále boli počas apríla a to je ten zo suchších mesiacov aj keď nám na horách pršalo každý deň, bola rieka pomerne s nízkou hladinou a celkom kľudná. Preto sme sa ísť raftovať rozhodli nahradiť niečím ešte adrenalínovejším. No teda každý po svojom. Pali sa rozhodol zostať na hotelovom bazéne a neskôr poprechádzať mesto a narobiť zopár fotiek. Ja som si to však namieril do Team 5 paragliding.

Prvý a isto nie posledný krát. Skvelý zážitok, ktorý musí zažiť každý, kto sa do Pokhary vyberie. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Pokhara je na paragliding priam stvorená. Sú tu skvelé podmienky kvôli prúdeniu vetra a to nehovorím o tých úžasných výhľadoch na Annapurnu alebo jazero Phewa. Denne vzlietne z pohoria Sarangot odhadom tak do 300 tandemov. Silná konkurencia dohnala spoločnosti k nízkym cenám a preto nad Pokharou lieta toľko ľudí. Nejedná sa samozrejme iba o cenu ale najmä o skvelý zážitok. Je treba však uznať, že 60 Amerických dolárov za takmer pol hodinový let so skúseným inštruktorom nie je veľa.

Pokhara je z vtáčej perspektívy úchvatná. Naokolo desiatky ďalších paraglajdistov... (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Pre mňa osobne to bolo po prvý krát. Zo začiatku je tam určitá nervozita, hlavne zo vzletu. Môj rasta inštruktor bol však neskutočne milý a v priebehu pár sekúnd som už sedel v sedáku a mohol si užívať celú tú krásu. Miestami sme boli tak blízko ďalšieho tandemu, že inštruktori prehodili medzi sebou pár slov. Inokedy sme zas leteli asi minútu popri orlovi. Naozaj som sa cítil ako vták aj keď v troška stiesnených podmienkach. Na záver po mojom odobrení sme začali s vývrtkami a rôznymi akrobaciami vo vzduchu, čo zjavne nebolo pre každého. Po pristátí som videl niekoľko ľudí vracať. Ja som však jednoznačne toho názoru, že to bol skvelý zážitok a všetkým by som to taktiež iba odporučil.

Prišiel však čas sa s úžasnou, kľudnou Pokharou s dych vyrážajúcim okolím rozlúčiť a pobrať sa nazad do hlavného mesta Káthmandu. Tento krát sme mali ubytovanie v Káthmandu v spoločnom hotely ako Pablo a Ivanka, moji slovensko-španielski priatelia s ktorými sme sa práve v Káthmandu mali stretnúť. My sme trip končili a oni práve začínali. Aký je ten svet malý.

Chrám Pashupatinath kde sa koná upaľovanie mŕtvych. Veľmi silný zážitok
Chrám Pashupatinath kde sa koná upaľovanie mŕtvych. Veľmi silný zážitok (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Na doobhliadku hlavného mesta sme mali už iba posledný deň a preto sme na ulici splašili hneď prvého taxikára a pobrali sa do chrámu Pashupatinath. Tento chrám je slávny a posvätný hinduistický komplex, ktorý sa nachádza na brehu rieky Bagmati. Je to zároveň aj pohrebisko kde sa už v deň úmrtia stretáva celá rodina aby spoločne upálila telo. Nie som veľmi typ, ktorý vyhľadáva sprievodcov ani múzeá ale v tomto prípade som urobil výnimku a počas takmer dvojhodinovej návštevy nás sprevádzal miestny sprievodca, ktorý nám o upaľovaní ale aj samotných bohoch a chrámoch povedal naozaj veľa.

(zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

V chráme Pashupatinath môže vidieť upaľovanie mŕtvych každý deň a to naozaj veľmi zblízka. Zaujal ma najmä fakt, že ak zomrie matka tak syn nesmie jeden rok piť mlieko a ak zomrie otec nesmie jeden rok jesť jogurt. Boli sme svedkami samotného rituálu upaľovania mladého muža a musím povedať, že to bol naozaj veľmi silný zážitok. Jeho žena sa po rozlúčke musela osprchovať, obliecť biele šaty a mesiac sa jej nikto nesmie dotknúť. Taktiež nesmie jeden mesiac jesť soľ.

V Káthmandu je naozaj veľa chrámov, ktoré stoja za návštevu ale spolu s otcom sme boli naozaj veľmi radi, že sme navštívili práve Pashupatinath. Vstupné pre dve osoby spolu so sprievodcom, ktorému sme však museli po obhliadke trošku upraviť cenník bolo dokopy 30 USD. Naozaj to stálo za to. Náš taxikár nesklamal a aj keď sme mu predtým povedali, že toľko čo pýta za osobného vodiča po Káthmandu nedostane nás predsa len čakal a zobral pri stupu Boudhanath. Stupa, ktorá je viditeľná už z lietadla je jednou z najväčších na svete. Taktiež je treba platiť vstupné asi 4 doláre ale cez bočné uličky sa tam viete dostať aj zadarmo. Je to naozaj impozantná stavba a pokiaľ sa vyberiete napríklad na pivko na jednu z mnohých terás okolitých barov tak odmenou vám budú úžasné výhľady.

Stupa Boudhanath je jednou z najväčších na svete.
Stupa Boudhanath je jednou z najväčších na svete. (zdroj: Richard Jančovič - mywaytotravel.com)

Nepál bol v poradí mojou 53. krajinou, ktorú som v živote navštívil a ešte pred samotným odletom domov sa bez pochýb zapísal do môjho osobného rebríčka medzi TOP 5 krajín. Kombinácia neskutočne milých, usmievavých a šťastných ľudí, dych vyrážajúcej prírody, majestátnych kopcov, stabilnej politickej situácie, veľkého množstva adrenalínových aktivít a to všetko za veľmi priaznivých cenových podmienok robí z Nepálu jednu z najideálnejších krajín vo svete, ktorú by si mali navštíviť aj VY!

Richard Jančovič

Volám sa Richard Jančovič, mám 30 rokov a milujem cestovanie. Doposiaľ som navštívil 55 krajín sveta na 6 kontinentoch. Študoval som v USA aj v Portugalsku. Rád spoznávam nových ľudí, rôzne kultúry a vyhľadávam miesta kam sa bežný turista nehrnie.Viac info na mojom blogu www.mywaytotravel.com Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromné